96

Begravningen. Jag var uppe i Vormträsk och begravde min mormor. Efter det har tre till på bilden gått bort. Tidens gång är orubblig. Jag var inne i min fjärde fas som fotograf. Första var kompisarna och alternativtiden. De andra var photojournalistiken. Den tredje var då jag gick över till det privata, Stockholm blues, Småmänniskor. Nu gick jag in på det privata, privata, mitt eget liv.

Anledningen till det var två. Jag kunde inte hitta några politiska rörelser att fotografera. Jag såg inga möjligheter att nå ut över tidningar. Jag var inte ensam om att bli privat, privat. Vi blev det alla för det fanns ingen som längre betalade för något. Inte ens arkiven sålde våra bilder längre.

Fadern, sonen, älskaren handlade precis om det som orden säger. En mans olika roller. Jag gjorde tre böcker på raken. Fotograferna, Fadern, sonen älskaren och Dagar utan mening. Sedan skrev jag också Historien måste berättas. I alla böckerna var texterna minst lika viktiga som bilderna.

Leave a comment