44

Felix Pappalardi, Mountain. Hårdare musik finns knappt, föregångare till Led Zeppelin. Denne Felix Pappalardi som sköts till döds i halsen av sin svartsjuke fru då Pappalardi tydligen hade vänstrat med en yngre donna,

Jag lyssnar på Cream, Jack Bruces otroliga basspel. Går knappt att kalla Cream något annat än freeformjazzband med bluesen och rocken i garderoben.

I mina tidiga år plåtade jag mycket musik. Det var min gode vän Håkan Lahger som fick mig in i musiken. Eller rättare sagt, jag straffade ut mig själv ur musiken. Försökte spela trummor men någon Ginger Baker, Mitch Mitchell skulle jag aldrig bli och jag kom att nöja mig med att lyssna, digga, som nu då jag skriver detta.

Jackk Bruce träffade jag. Cream bodde på Sheraton och Jack Bruce ville vi skulle gå på porrklubb. Jag träffade Zappas tvillingar, Bruce Springsteens gitarrist var jävligt hygglig. Vi drack en öl en kväll ute mot norrtull.

Bilden är Tom Waits. Han bodde på ett pang nära Stureplan. Vi satt i en kall matsal, en städerska gick och sopa i bakgrunden. Tom Waits var verkligen inte i form, såg knappt upp, men var ändå närvarande, varm.

Jag tyckte synd om honom. Jag hade sett så många musikervrak, som tex Mott the Hopples sångare som de mer eller mindre sparkade in på scen för att han skulle klara av jobbet.

Tom Waits rökte ett bloss eller två, sedan sa vi hej, syns ikväll. Han uppträdde på en liten scen på Götgatan, lite folk, men var helt magiskt bra.

Leave a Reply

